Distrikt skole

I Tved børnehave går langt hovedparten af børnene videre til Dalby skole. Nogle få vælger Brændkjær skole eller private skoler.

I Musikbørnehaven og Idrætsbørnehaven kommer børn fra et større område i byen og derfor tilgår de ofte flere forskellige skoler.

Vi er i samarbejde med Dalby skole ved at lave en beskrivelse af overgangen mellem børnehave og skole. Derudover er der et årshjul fra Bakkeskolen, en guide fra Sdr. Vang skole og en samarbejdsaftale med Brændkjærskolen. Aftalerne ses under denne fane under dokumenter.

I TMI er overgangen fra at være børnehavebarn til at være skolebarn noget vi løbende har fokus på. Vi er i dialog med forældre omkring overgangen, og børnene bliver efter sommerferien i deres sidste børnehave år en del af en gruppe i børnehaven, hvor der laves skoleforberedende ting bl.a. er der fokus på ture ud af huset og små opgaver. I gruppen arbejdes der også med koncentration, ”pyt knappen”/rummelighed, at vente på tur og at kunne sidde stille. Det vigtigste er dog fortsat, at børnene fungerer godt i sociale sammenhænge og oplever at blive accepteret, som de personer de er men også kan tage hensyn til andre og kan fungere i en gruppe, derfor er der særlig fokus på de sociale og personlige kompetencer. Trivsel i fællesskabet, selvtillid samt et godt selvværd er grundsten for læring og udvikling. Det er af samme grund de kompetencer skolerne helst vil have børnene har udviklet. Vi bruger derfor meget tid på at lære børnene hvordan man takler konflikter, behandler andre og hvordan man indgår i større fællesskaber. Det er vigtigt at kunne sige fra og til og have en smidighed i sin personlighed som gør, at man kan blive en del af legen.

I Tved sender vi som hovedregel en personale med til Dalby skole, da det er den skole hovedparten af vores børn starter på. Den personale, der sendes med har det sidste halve år optil GLO været i gruppen med de ældste børn så vedkommende kender gruppen og dens udfordringer rigtig godt. Vedkommende bringer således viden om det enkelte barns særlige behov samt gruppens samspilsmekanismer ind i skoleregi. Medarbejderen kan guide både børnene og de nye personaler udenom ”uhensigtsmæssige mønstre”, hvilket kan betyde højere grad af inklusion for børn i en udsat position. Varigheden af forløbet og stillingskategorien aftales år for år mellem skole og daginstitution.

For os er det vigtigt at se skolen som en del af vores omverden. Vi går ofte ture dertil og bliver også budt indenfor i skolegården. På den måde genser børnene deres tidligere venner og har en oplevelse af hvad skolen er for et sted. De ser nogle af lærerne og kender skolegården. Vi oplever det afmystificerer det at skulle starte et nyt sted.

Forældrene melder meget positivt tilbage omkring GLO. Overgangen opleves nemmere for børnene og det er trygt for forældrene at afhente og aflevere børnene til en kendt voksen. Ift. børnehaveklasselærerne; oplever de at have et godt indblik i børnegrupperne inden de begynder i børnehaveklassen og de prøver forskellige konstellationer af børn af for at have det bedst mulige udgangspunkt for at lave gode klasser. Inden skolestart inviteres en pædagog fra børnehaven med i skolerne til en overleveringssamtale. Her vendes børn med særlige behov. Afhængig af udfordringen kan forældre og eller dagtilbudsrådgiveren deltage i denne overleveringssamtale.

I Idræt- og Musikbørnehaven sender vi ikke personale med, da vi i disse huse afleverer børn til mange forskellige skoler og derudover er små steder med få personaler. Til gengæld tager vi om muligt på besøg på alle skoler inden skolestart, og vi er i dialog med alle skoler omkring overlevering af børnene.