Mumitroldebørn i Tved børnehave

Jeres barn er nu startet i Tved Børnehave, og de yngste kalder vi Mumitrolde.
I den første tid i børnehaven, vil vi følge de nye Mumitrolde tæt. Vi giver dem en stille start, hvor de får mulighed for at lære børnehaven, personalet og legekammeraterne at kende. Ofte er barnet træt i starten af deres nye børnehaveliv, når I kommer hjem. Sig til, hvis der skal en ekstra middagslur til .
I starten vil vi orientere Jer ofte om barnets dag i børnehaven, og det er vigtigt, at vi har et tæt samarbejde, således barnets overgange mellem hjem og institution, bliver så tryg som muligt. Kom og fortæl, hvis I f.eks har en lidt træls tid derhjemme, eller om gode oplevelser I har haft. På den måde kan vi bedre tage hånd om barnet, mens det er ved os og indgå i en dialog med barnet, der knytter bånd mellem vores to arenaer.
Og kom endelig og sig til, hvis I synes der mangler information om noget, eller hvis I bekymrer Jer om barnets trivsel. Vi kan som to samarbejdspartnere opfatte tingene forskelligt, og den eneste måde at regulere dette, er ved at kommunikere. Vi opfatter henvendelser som udtryk for at I bekymrer Jer om barnets trivsel og udvikling, og dette er vi jo fælles om, så kom trygt med det der ligger jer på sinde!
Meget af tiden er børnene blandet i forhold til alder, og de bestemmer generelt selv, hvem de vil lege med, og hvor det skal foregå i børnehaven. Men når vi er på ture, eller laver noget specifikt pædagogisk arbejde, opdeles børnene ofte i aldersgrupper. Dermed kan vi bedre observere det enkelte barn og målrette den læring det har behov for.
Det nye børnehavebarn har brug for at lære dagens rytme at kende og legen prioriteres højt, da det er barnets primære måde at lære på. Derved dannes der også relationer på tværs af alder og de sociale relationer udvikles.
En typisk Mumidag:
Efter farvel startes der stille ud med leg eller kreativ aktivitet. Hvis det er svært at komme i gang, hjælper og guider vi barnet, således det bliver tryg ved at komme i børnehaven.
Mellem kl. ca. 9-11 er der enten tur ud af huset eller forskellige aktiviteter. Vi arbejder med seks læreplanstemaer, som sættes i spil på forskellig vis. (Et særligt kendetegn for Tved børnehave er dog, at vi har meget fokus på de sociale kompetencer og inklusion. Dermed arbejdes der særligt meget med det tema året rundt).
Inden frokost skal der sættes gang i oprydningen, en aktivitet barnet bliver guidet i af såvel voksne, som de ældste børn. Ofte holder vi samling inden vi skal have lækker mad fra køkkenet, her er forskellige temaer i spil. Vi spiser sammen i Mumitroldegruppen, for at styrke børnenes relationer med både børn og voksne. Er gruppen lille, kan vi også finde på at spise sammen med nogle Fidusbørn 
Efter vi har nydt maden og fundet ro sammen er der tid til udeleg på legepladsen. Barnet får også her udviklet alle sanser, og især sættes der fokus på motorik og fantasi, samt at udvikle de sociale kompetencer i forskellige fælleskaber.
Hvis det er godt vejr, er vi længe udenfor (husk tøj efter vejret), men ellers går vi ind igen ved frugttid, som er kl. ca. 14.00. Her spiser børnene frugt og brød, og vi sidder og hygger sammen. Herefter begynder de første børn så småt at blive hentet, og som oftest leger vi, spiller spil, læser bøger/lægger puslespil og er i Regnbuen.
Vi tager på små ture en gang om ugen, som i begyndelsen vil være i nærområdet, på stierne og legepladser tæt på. Læringen på disse ture er bl.a motorik og koordination; at gå på række, tage hensyn til hinandens gå-tempo, samt få en smule kendskab til trafikreglerne, bla. stoppe v. kantstenene og se til højre – se til venstre. Vi har på disse ture, også ekstra fokus på naturkendskab til småkravl, fugle og årstidens kendetegn og at naturen skal behandles godt.
I kan altid bede om en ekstra snak hvor vi kan gå fra. Desuden vil der efter ca. 5 måneder, indkaldes til en samtale, hvor der er fokus på barnets trivsel og udvikling.
Vores dokumentation af barnets hverdag og læring hos os, kan I følge på Aula. Vi uploader ofte billeder, som I kan kigge på sammen med barnet derhjemme. Således øves der sprog, og I får samtidig viden om hvad barnet har oplevet, med deres egne ord. Næsten hver dag, skrives der dagbog, som I kan læse. På Aula finder I også vores aktivitetsplan.
Børnehaven i Tved.
Red. 2021