Krudtuglebørn i Tved børnehave

Her kan I læse mere om, de tiltag vi gør for de ældste børnehavebørn i Tved.

Kære Krudtugle forældre.

Det kommende år vil dit barn være Krudtugle. Der er stor status i at blive det, så I har sikkert allerede hørt børnene fortælle om det. Med dette skriv vil vi fortælle jer lidt om det overordnede pædagogiske formål med Krudtuglegruppen (skolegruppen) og hvad den sidste tid i Tved børnehave er præget af. Vi forsøger at målrette barnets udvikling, således det er klar til skolestart med de spændende udfordringer dette byder på. Aktiviteterne består af ture, som skal udvide deres omverdensbevidsthed og bl.a. viden om hvordan andre mennesker arbejder, lever og forstår verden. Vi snakker meget om verden omkring os, og inddrager alle seks læreplanstemaer på forskellig vis (personlige kompetencer, sociale kompetencer, krop og bevægelse, natur og naturfænomener, kulturelle oplevelser og sproglige kompetencer) Turene er generelt lidt mere komplekse, end da barnet var yngre, og vi snakker om hvordan man opfører sig, når man er på besøg hos andre, og at vi forventer, de hører efter en kollektiv besked. Vi hjælper også børnene med at blive endnu mere selvhjulpne, da dette øger deres selvværd og selvtillid til egne evner. De skal gerne opleve, at de kan begå sig i skolen når de starter. Ud over turene, laver vi også mini-skoleopgaver, tegner, regner, klipper og skriver bogstaver m.m. Børnene skal generelt deltage, da de skal lære, at man ikke altid selv kan bestemme om man vil være med. De skal også træne i, at kunne koncentrere sig i længere tid og at sidde rimelig stille, lytte og række hånden op.

Vi øver og sætter fokus på:

- At børnene lærer at holde styr på egne ting/ tøj fx. Rydder op efter sig i garderoben
-  At lege med rim og remser
-  At sidde pænt ved bordet og vide at man skal deles om maden
-  At klare toiletbesøg
-  At kunne mestre små konflikter.

Det vigtigste er dog fortsat, at barnet fungerer godt i sociale sammenhænge og oplever at blive accepteret, som den person det er. Er der større problemer med dette, har barnet svært ved at fokusere på læring, og så nytter det ikke meget, at det selv kan skrive sit navn eller tegne indenfor stregerne! Derfor bruger vi meget tid på at lære børnene hvordan man takler konflikter, behandler andre og sig selv, og at indgå i større fællesskaber. Vi fokuserer på barnets ressourcer og kompetencer, og løfter der igennem deres selvtillid og lyst på livet. Dette får de stor brug for i skolen og resten af livet. Altså arbejdet med inklusion og prosocial adfærd som I allerede ved vi arbejder med. Derhjemme skal I også hjælpe barnet godt på vej. Udover at sætte rammer i forhold til barnets alder, kan man f.eks. spille spil, såsom Uno, Krig, Kalaha og Ludo. Barnet lærer her talforståelse, begreber om mindre og mere, og at vente på tur og acceptere at andre også kan vinde. Desuden kan barnet være med til at skrive huskeseddel, og man kan vise bogstaverne på f.eks. melposen eller mælken, når man alligevel laver mad. Når man læser historier, kan man nogen gange lade fingeren følge bogstaverne, så barnet oplever at det er dem, man får ordene fra, og man kan også bruge historien til at have en samtale (dialogisk læsning). Man kan også ved aftensmaden, når barnet f.eks. har øst 4 kartofler op og har spist 1, spørge om hvor mange der nu er tilbage. Fortæller barnet sjældent hvad det har lavet i børnehaven, kan man sætte sig sammen og se på de billeder vi ugentligt lægger på NemIntra. Når barnet ser billederne, kommer de ofte i tanke om hvad de har lavet. Fortæl også gerne selv om jeres dag da det kan give børnene inspiration til samtalen. Kun fantasien sætter grænser for hvad I kan lave sammen. Men det er vigtigt, at det foregår gennem hyggeligt samvær i hverdagen, som netop at spille spil, snakke sammen, lege og læse. Nærvær og tid til rolig dialog og at sætte fornuftige rammer op for hvad barnet må, giver de bedste muligheder for en god skolestart. Af mere praktiske ting, er det godt hvis barnet kan tørre sig selv efter toiletbesøg, skrive sit eget navn og kan tage alt tøj på samt har rimelig styr på sine ting. Vær også opmærksom på at jeres barns selvværd vokser ved at klare opgaver SELV fx at bære sin taske, sætte drikkedunken ind, huske den om eftermiddagen, tage tøjet af og hænge det op, huske at lægge legeting på plads og have styr på det de medbringer hjemmefra. OBS: I skal selv, via mitkolding.dk- NemPlads, melde jeres barn i sfo og udmelde det i Tved. Gør det gerne så snart I er sikre på jeres barn skal i skole.

Har I spørgsmål til Krudtuglegruppen eller er usikre på barnets kommende skolestart, så kom til os, men I skal vide at hvis vi er i tvivl om, jeres barn er klar så vil vi kontakte jer i god tid så vi sammen kan få lavet en handleplan for hvordan vi bedst muligt forsøger at hjælpe jeres barn til at blive skoleklar. I bliver tilbudt en forældresamtale, hvor I også ser barnets kompetenceprofil og skoleparathedstest m.m.