Overgange / Opstart

Alle afdelinger tilbyder en opstartssamtale, den afholdes inden opstart i institutionen.

Her beskriver forældrene barnet og vi beskriver institutionens dagligdag, arrangementer og vigtigheden af deltagelse i disse, da børnene her har mulighed for at vise forældrene lidt af deres hverdag, og forældrene kan få en forståelse for, hvad der sker i deres børns liv i de timer, hvor de er i institution. Forældre skal have tillid til, at deres dyrebareste kan overlades i vores varetægt. Derfor er vi i starten ekstra opmærksomme på at give information om, hvordan børnene har haft det og dermed opbygge et tillidsforhold. Den daglige kontakt er vores allervigtigste redskab. Der skal være tid til både det formelle og det uformelle. Vi er åbne over for andre perspektiver og undrende spørgsmål, således forældre oplever, de kan henvende sig til os med alt. Vi tror på, at åben og ærlig dialog er til stor gavn for børnene og vejen frem i et godt samarbejde.

Efter ca. ½ år afholdes der en trivselssamtale. Her drøftes børnenes trivsel i institutionen og hjemme, hvordan opstarten er gået, samt hvorledes forældrene oplever samarbejdet med institutionen.

I Tved drager vi fordel af, at vuggestuen og børnehaven er i samme hus så de åbner og lukker sammen og ser også hinanden på legepladsen. Derudover gør vi følgende for at skabe en tryg overgang.

Så snart børnene har fået tildelt en primærpædagog i bhv får forældrene et brev herom, heri står der også hvilket rum barnet får og vores anbefaling til en god turrygsæk.

To måneder før barnet skal starte i bhv laves der en mindre gruppe vuggestuebørn, der sammen med en voksen fra vuggestuen besøger bhv mindst en gang i ugen. Sammen med den kendte voksen forsøger vi at give børnene, den viden de har brug for, for at føle at bhv også er deres sted. Hvor finder man de forskellige ting, hvordan tænder man en berøringsfri vandhane, hvorfor er der ringeklokker på toilettet osv.

Den sidste måned inden overgangen inviteres barnet minimum en gang i ugen op i bhv for at lege og spise. Der tilbydes ligeledes en overgangssamtale.

På baggrund af ovenstående oplever vi at langt hovedparten af børnene er klar til at starte deres bhv uden anden indkøring end at de første par dage er lidt kortere.

Derudover kørte vi sidste år et overgangsprojekt, hvor børnene var inddelt i blandede grupper med alle de største vuggebørn samt bhvbørnene.

Nogle dage var vi på tur, andre var der projekter og leg på legepladsen. Det ville vi gerne have gentaget i år, men det lod sig ikke gøre pga corona.

I Musik- og Idrætsbhv tilbydes der som her en opstartssamtale og besøg inden opstarten.