Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Krudtuglebørn i Tved børnehave

Her kan I læse mere om, de tiltag vi gør for de ældste børnehavebørn i Tved.

Det kommende år vil dit barn være Krudtugle. Der er stor status i at blive det, så I har sikkert allerede hørt børnene fortælle om det. 

Med dette skriv vil vi fortælle jer lidt om det overordnede pædagogiske formål med Krudtuglegruppen (store børns gruppen) og den sidste tid i Tved børnehave.   

Vi forsøger at målrette forventninger og aktiviteterne for at understøtte barnets udvikling og deres succes ind i GLO, (Glidende Overgang) således de er klar til skolestart med de spændende udfordringer dette byder på. 

Aktiviteterne består af ture, som skal udvide deres omverdensbevidsthed og bl.a. viden om hvordan andre mennesker arbejder, lever og forstår verden. Vi snakker meget om verden omkring os, og inddrager alle seks læreplanstemaer på forskellig vis. (kommunikation, motorik, personlig, social, natur og kulturel). Turene er generelt lidt mere komplekse, end da barnet var yngre, og vi snakker om hvordan man opfører sig, når man er på besøg hos andre, og at vi forventer, de kan modtage og handle på en kollektiv besked. Vi hjælper også børnene med at blive endnu mere selvhjulpne, da dette øger deres selvværd og selvtillid til egne evner. De skal gerne opleve og have en tro på, at de kan begå sig i skolen når de starter. 

Ud over turene, laver vi også mini-skoleopgaver, tegner, tæller, sammenligner stor-lille, højlav, klipper og skriver bogstaver m.m. Børnene forventes generelt at deltage, da de skal lære, at man ikke altid selv kan vælge om man vil være med. De skal også øve sig i, at kunne koncentrere sig i længere tid og at sidde rimelig stille, lytte og give plads til andre, så de oplever succes når de starter i skolen. 

Vi øver og sætter fokus på: 

  • At børnene lærer at holde styr på egne ting/ tøj fx. rydder op efter sig i garderoben 

  • At lege med rim og remser 

  • At sidde pænt ved bordet og vide at man skal deles om maden 

  • At klare toiletbesøg 

  • At kunne mestre små konflikter 

Det vigtigste er dog fortsat, at barnet fungerer godt i sociale sammenhænge og forskellige fællesskaber og oplever at blive accepteret, som den person det er. Er der større problemer med dette, har barnet svært ved at fokusere på læring, og så nytter det ikke meget, at det selv kan skrive sit navn eller tegne indenfor stregerne. Derfor bruger vi meget tid på at lære børnene hvordan man indgår i fællesskaber på en god måde, øver dem i at forklare deres perspektiv, men også have øje for andres, hvordan man behandler andre og står op for sig selv.   

Vi fokuserer på barnets ressourcer og kompetencer, og øger der igennem deres selvtillid og lyst på livet Dette får de stor brug for i skolen og resten af livet. 

Derhjemme kan I også hjælpe barnet godt på vej. Udover at sætte rammer i forhold til barnets alder, kan I f.eks. spille spil, såsom Uno, Krig, Kalaha og Ludo. Barnet lærer her talforståelse, begreber om mindre og mere, at vente på tur, lære at man ikke altid kan vinde og hvis man gør så er det ok at blive glad over det, men man behøver ikke hovere. Det er godt at kunne være en god vinder og en god taber. Desuden kan jeres barn være med til at skrive huskeseddel, I kan vise bogstaverne på f.eks. melposen eller mælken, når I alligevel laver mad. Når I læser historier, kan man nogle gange lade fingeren følge bogstaverne, så barnet oplever at det er der fra ordene opstår og I kan også bruge historien til at have en samtale (dialogisk læsning). I kan også ved aftensmaden, når barnet f.eks. har øst 4 kartofler op og har spist 1, spørge om hvor mange der nu er tilbage. Fortæller barnet sjældent hvad det har lavet i børnehaven, kan I sætte jer sammen og se på de billeder vi lægger på AULA. Når barnet ser billederne, kommer de ofte i tanke om hvad de har lavet. Fortæl også gerne selv om jeres dag da det kan give børnene inspiration til samtalen. 

Kun fantasien sætter grænser for hvad I kan lave sammen. Men det er vigtigt, at det foregår gennem hyggeligt samvær i hverdagen, som netop at spille spil, snakke sammen, lege og læse. Nærvær og tid til dialog og at sætte fornuftige rammer op for hvad barnet må, giver de bedste muligheder for en god skolestart. Af mere praktiske ting, er det godt hvis barnet kan tørre sig selv efter toiletbesøg, evt. skrive sit eget navn og kan tage sit tøj på samt har rimelig styr på sine ting. 

Vær opmærksom på at jeres barns selvværd vokser ved at klare opgaver selv fx at bære sin taske, sætte drikkedunken ind, huske den om eftermiddagen, tage tøjet af og hænge det op, huske at lægge legeting på plads og have styr på det de medbringer hjemmefra. 

Vi vil gerne opfordre til, at I lige som os har fokus på fællesskaber, at hilse på alle børn og voksne, at tale pænt til og om hinanden og alle børnene samt at tænke bredt når I laver legeaftaler, det vil også styrke jeres eget barn i at indgå i forskellige relationer og opøve deres legekompetencer, da de oftest leger forskellige lege med forskellige børn. 

OBS: I skal selv, via mitkolding.kolding.dk- NemPlads, melde jeres barn i Glidende overgang 

(GLO) pr. 1.4. I 2026 kan de grundet påskens placering dog bruge behovspasningen i bhv. d. 1.4 og så starte i GLO 7.4.26. Når pladsen er bekræftet så er barnet automatisk udskrevet i bhv.  Gør det gerne så snart I er sikre på jeres barn skal i skole. 

Har I spørgsmål til Krudtuglegruppen eller er usikre på barnets kommende GLO start, så kom til os , men I skal vide at hvis vi er i tvivl om, jeres barn er klar så vil vi kontakte jer i god tid så vi sammen kan få lavet en indsatsplan for hvordan vi bedst muligt, sammen, forsøger at hjælpe jeres barn til at blive skoleklar. Såvel som det altid er muligt at invitere distriktsskolen med til et møde inden opstart, men I bliver tilbudt en forældresamtale, hvor I også ser barnets kompetenceprofil og skoleparathedstest, her udfyldes også papirer til skolen fra både primærpædagogen og jer.