Læringsledelse forkortes LSP (Laboratorium for forskningsbaseret skoleledelse og pædagogisk praksis) er et forskningslaboratorium under Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet. LSP har specialiseret sig i forskningsbaseret udvikling af læringsmiljøet i skoler og dagtilbud i samarbejde med praksisaktører, ofte i kommuneomfattende projekter. Grundprincippet i alle LSP’s forsknings- og udviklingsprojekter er, at den forskning som laboratoriet driver primært skal være praksis- og professionsorienteret og knyttes til områder som:
- udvikling af skoler/dagtilbud og læreres og pædagogers pædagogiske praksis
- lærer- og pædagoguddannelser
- dansk og international uddannelsesforskning
Ud over et tæt samspil mellem forskere, professionseksperter og praktikere, består LSP’s tilgang til forsknings- og udviklingsprojekter af grundelementer som: Fælles operationaliserbare mål, kompetenceudvikling af de pædagogiske medarbejdere, samt udvikling af en evidensinformeret praksis i dagtilbud og skole på baggrund af en forskningsindsats med kvantitativ effektforskning og kvalitative studier.