Vi står altid til rådighed for forældre, som måtte ønske en samtale. Ved samtalerne vil børnenes trivsel være i centrum.
I TMI er overgangen fra at være børnehavebarn til at være skolebarn noget vi løbende har fokus på.
Vi er i dialog med forældre omkring overgangen, og børnene bliver i efteråret en del af en skolegruppe i børnehaven, hvor der bl.a. er fokus på ture ud af huset og små opgaver. Der er også i skolegruppen særlig fokus på de sociale og personlige kompetencer da trivsel i fællesskabet er en grundsten for læring og udvikling. Det er af samme grund de kompetencer skolerne helst vil have børnene har udviklet. I skolegruppen arbejdes der også med koncentration, ”pyt knappen”/rummelighed, at vente på tur og at kunne sidde stille. Det vigtigste er dog fortsat, at børnene fungerer godt i sociale sammenhænge og oplever at blive accepteret, som de personer de er men også kan tage hensyn til andre og kan fungere i en gruppe. Vi bruger meget tid på at lære børnene hvordan man takler konflikter, behandler andre og hvordan man indgår i større fællesskaber. Det er vigtigt at kunne sige fra og til og have en smidighed i sin personlighed som gør, at man kan blive en del af legen.
Alle afdelinger afholder i efteråret en skolesamtale, hvor vi sammen med forældrene afklarer om der skal søges om skoleudsættelse. Vores observationer af barnet i hverdagen, en sprogvurdering, et fuldt kompetencehjul og en SPU test vil danne grundlaget for at afdække, hvordan vi bedst muligt og med udgangspunkt i barnets nærmeste udviklingszone kan støtte barnet så det bliver så skoleparat som muligt. Fokusområdet vil være på børnenes sidste tid i bhv.
I Tved sender vi som hovedregel en personale med til Dalby skole. Den personale, der sendes med har det sidste halve år optil GLO været i gruppen med de ældste børn så vedkommende kender gruppen og dens udfordringer rigtig godt. Vedkommende bringer således viden om det enkelte barns særlige behov samt gruppens samspilsmekanismer ind i skoleregi. Medarbejderen kan guide både børnene og de nye personaler udenom ”uhensigtsmæssige mønstre”, hvilket kan betyde højere grad af inklusion for børn i en udsat position. Varigheden af forløbet og stillingskategorien aftales år for år mellem skole og daginstitution.
For os er det vigtigt at se skolen som en del af vores omverden. Vi går ofte ture dertil og bliver også budt indenfor i skolegården. På den måde genser børnene deres tidligere venner og har en oplevelse af hvad skolen er for et sted. De ser nogle af lærerne og kender skolegården. Vi oplever det afmystificerer det at skulle starte et nyt sted.
Forældrene melder meget positivt tilbage omkring GLO. Overgangen opleves nemmere for børnene og det er trygt for forældrene at afhente og aflevere børnene til en kendt voksen. Ift. børnehaveklasselærerne; oplever de at have et godt indblik i børnegrupperne inden de begynder i børnehaveklassen og de prøver forskellige konstellationer af børn af for at have det bedst mulige udgangspunkt for at lave gode klasser. Inden skolestart inviteres en pædagog fra børnehaven med i skolerne til en overleveringssamtale. Her vendes børn med særlige behov. Afhængig af udfordringen kan forældre og eller dagtilbudsrådgiveren deltage i denne overleveringssamtale.
I Idræt- og Musikbørnehaven sender vi ikke personale med, da vi i disse huse afleverer børn til mange forskellige skoler og derudover er små steder med få personaler. Til gengæld tager vi om muligt på besøg på alle skoler inden skolestart, og vi er i dialog med skolen omkring overlevering af børnene.